Działalność poszczególnych jednostek ZPO nr 2 jest w pełni zgodna ze standardami Karty Praw Dziecka i Karty Praw Osób z Autyzmem. Organem prowadzącym ośrodek jest Powiat
i Gmina Wrocław. Nadzór merytoryczny sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty.
Zespół Placówek Oświatowych Nr 2 jest jednostką edukacyjno-wychowawczą oraz terapeutyczną dla
dzieci i młodzieży z autyzmem oraz dla małych dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym, jak również ze sprzężonymi niepełnosprawnościami. Głównym zadaniem ośrodka jest przygotowanie wychowanków, w miarę ich możliwości,
do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY nr 7
Do Ośrodka przyjmowane są dzieci na podstawie skierowania Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego. Wychowankami Ośrodka są dzieci w wieku 3-6 lat (w szczególnych przypadkach od 2,5 do 8-go roku życia), upośledzone umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, z zaburzeniami rozwoju i stanu zdrowia. Dzieci w wieku przedszkolnym przyjmowane są do SOSW 7 przez cały rok, w miarę wolnych miejsc.
Oferujemy
zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, rewalidacyjne, opiekuńcze oraz zajęcia specjalistyczne: logopedyczne, muzykoterapeutyczne, terapii ruchowej, psychokorekcyjne.
Podstawową jednostką organizacyjną Ośrodka jest oddział przedszkolny, przewidziany dla:
-
dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
- dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną
- dzieci z autyzmem
Liczba wychowanków w oddziale wynosi od 6 do 10. W przypadku dzieci ze sprzężeniami oraz z autyzmem liczność oddziału jest mniejsza i wynosi od 2 do 4.
Dogoterapia w Ośrodku
Dzięki współpracy z Fundacją Psów Pracujących „Psi Ratownicy”, od 2010 roku dzieci z SOSW nr 7 regularnie uczestniczą w zajęciach dogoterapii. W czasie zajęć dzieci mają możliwość nawiązania bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami, dotykania, głaskania i czesania ich. Zabawy ruchowe i rozmaite zadania rozwijają sprawność ruchową i manualną, dzieci stają się odważniejsze i bardziej pewne siebie.
SZKOŁA PODSTAWOWA SPECJALNA ORAZ GIMNAZJUM SPECJALNE
Do Szkoły Podstawowej i Gimnazjum przyjmowane są dzieci
i młodzież w wieku od
6-ciu do 21 lat na podstawie skierowania Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu. Warunkiem koniecznym uzyskania skierowania jest
diagnoza specjalisty-psychiatry dziecięcego, mówiąca o autyzmie dziecięcym/atypowym, oraz orzeczenie tegoż specjalisty
o potrzebie kształcenia specjalnego. W chwili obecnej poradnią, w której można uzyskać wymaganą diagnozę (wyznaczoną przez Kuratora Oświaty we Wrocławiu) jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 5.
Kształcenie
w Szkole Podstawowej
i Gimnazjum oparte jest
o Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów
z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym
i znacznym w szkołach podstawowych, gimnazjach
i oddziałach przysposabiających do pracy
w zasadniczych szkołach zawodowych, określoną przez MEN.
W przypadku szkoły podstawowej podstawa programowa została rozszerzona
o autorski program innowacyjny autorstwa I. Sokołowskiej-Zatorskiej
i G. Wilczek. Centralną rolę
w kształceniu odgrywają
Indywidualne Programy Edukacyjno - Terapeutyczne opracowywane dla każdego ucznia przez zespół specjalistów
z placówki.
Zajęcia terapeutyczno-edukacyjne odbywają się w trzech blokach:
- zajęcia klasowe, realizowane przez wychowawcę-pedagoga specjalnego
- zajęcia grupowe, cechujące się naprzemiennymi modułami: muzycznymi i ruchowymi
- zajęcia indywidualne, podczas których jeden terapeuta pracuje tylko z jednym dzieckiem
W ramach zajęć indywidualnych dziecko objęte jest
terapią pedagogiczną, logopedyczną, psychoterapią, muzykoterapią, terapią plastyczną i gimnastyką korekcyjną. Każda klasa raz w tygodniu realizuje zajęcia wychowania fizycznego na basenie oraz jedną godzinę w sali gimnastycznej. Dzieci również uczestniczą w lekcjach religii (godzina tygodniowo).
SZKOŁA SPECJALNA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY
Szkoła przygotowuje ucznia do
samodzielnego funkcjonowania, z
uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości edukacyjnych. Głównym celem pracy dydaktycznej i wychowawczej szkoły jest
przygotowanie uczniów do życia w integracji ze społeczeństwem. Cele
i zadania pracy rewalidacyjnej, wychowawczej i dydaktycznej szkoły
wynikają z zasad pedagogiki specjalnej dostosowanych do możliwości,
potrzeb
i stopnia zaburzeń każdego ucznia indywidualnie
i w
szczególności uwzględniają:
- doskonalenie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem, w tym
- jeżeli jest to konieczne - z wykorzystaniem wspomagających metod
komunikowania się
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się, słuchania i zadawania
pytań
- doskonalenie sprawności manualnej, zdolności percepcyjnych oraz
procesów pamięci i uwagi
- doskonalenie sprawności fizycznej, kondycyjnej i koordynacyjnej
- kształtowanie umiejętności udzielania i korzystania ze wsparcia
emocjonalnego
- rozeznanie w organizacji życia społecznego, podstawowych zasadach
funkcjonowania państwa
- poznanie osób i instytucji, do których można zwracać się o pomoc
w rozwiązywaniu różnych spraw, oraz trybu zwracania się o pomoc
- kształtowanie postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą